lördag 7 december 2013

En ren omgivning blir man lycklig av!

En annan stor svårighet (iaf för mig och min familj) är att hålla rent, städat och prydligt hemma. Speciellt om man har små och/eller flera barn. 

I samband med allt annat (skola, arbete, fritid o.s.v) så kan man lätt känna sig överväldigad. Tro mig, jag vet! 

Det finns ingen enkel lösning, om man inte har en massa pengar över och kan anlita en städfirma, man måste helt enkelt hinna med allt. Och det är inte lätt, det kan vara jättejobbigt.

Här nedan så ser du hur jag har löst det för vår familj. Missförstå mig inte, det blir ibland för mycket hemma hos oss också och det känns jättejobbigt och man vet inte var man ska börja. Men det är då man måste börja. Om man inte vet vart så spelar det ingen roll. Bara börja någonstans. Allting kommer ordna sig.

Och sanningen är att det viktigaste i livet är inte hur stökigt eller prydligt man har det hemma. Det viktigaste är egentligen vad man gör när man stökar ner! Hur roligt det var att baka pepparkakor med barnen, trots att det är mjöl överallt nu. Eller hur inspirerande det var att måla med fingerfärg med den minsta även om det nu är färgfläckar i både kök och badrum. Man får inte glömma bort att skapa minnen.

Känn ingen press på att ditt hem måste vara i perfekt ordning konstant. Det måste det inte, det finns ingen som har det så. Slappna av och njut av att stöka!


Det här schemat kommer nog att ändras i januari/februari eftersom vi flyttar så så jag återkommer med ett nytt så fort vi gjort upp ett nytt som vi provat och som funkar bra.

Så återigen, för att hålla det så rent och prydligt som möjligt hemma, och eftersom min kära sambo jobbar såpass mycket så har jag gjort upp ett städschema.

  • Den första delen är vad som ska göras i varje rum, varje dag. Det är smågrejer som inte tar särskilt lång tid. Ganska självklara saker kan de flesta tycka, men det är ändå skönt att ha det uppskrivet.
    Exempel: Bädda sängen, köra en diskmaskin.
  • Den andra delen är vad som ska göras en gång i veckan och vilken dag det ska göras. En av dagarna är det ”månadssysslan” som ska göras så det ändras från vecka till vecka. (Läs nedan)
    Exempel: Tvätta, Dammsuga
  • Den tredje och sista delen är vad som ska göras en till två gånger i månaden och vilken vecka i månaden det ska göras på.
    Exempel: Damma, moppa

För vissa så är det här överkurs, men för mig och kanske för andra som har lite dålig diciplin så kan det hjälpa att ha ett fast schema för när saker ska göras.

Hoppas att det kan hjälpa någon av er!

Om du vill ha hjälp med att skapa ett schema som passar precis dig och din familj så är du varmt välkommen att höra av dig.


Lycka till & ha en underbar dag!


***Jag vill påpeka att jag inte är en expert och försöker inte alls påstå att jag är det. Men jag har läst på och lyssnat på många olika människors erfarenheter och tycker själv att jag är ganska bra på sånt här.***






Städschema

Rum
Sysslor Dagligen

Sovrum
-bädda sängen
-plocka undan kläder
-ordna nattduksbord

Kök
-Töm diskmaskin
-Torka av ytor
-Fyll diskmaskin
(-diska ev grytor o dyl.)

Vardagsrum
-Plocka ihop leksaker
-Torka och snygga till soffbordet
-Ordna soffan

Badrum
-Släng ev skräp
-Torka handfat
-ta undan badbalja och leksaker

Oskars rum
-Bädda sängen
-Plocka upp leksaker
Obs! Oskar ska hjälpa till

Dag
Syssla veckovis
Måndag
-månadens syssla
Tisdag
-Dammsuga
Onsdag
-Städa badrummet
Torsdag
-Städa köket
Fredag
-Tvätta kläder
Lördag
-Städa vardagsrummet
Söndag
-Rensa kylskåp, skafferi & skriv inköpslista

Vecka
Sysslor månadsvis
1
-Dammtorka & Damma
2
-Tvätta sängkläder & handdukar
3
-Moppa golv
4
-Tvätta sängkläder & handdukar


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar