En
annan stor svårighet (iaf för mig och min familj) är att hålla
rent, städat och prydligt hemma. Speciellt om man har små och/eller
flera barn.
I
samband med allt annat (skola, arbete, fritid o.s.v) så kan man lätt
känna sig överväldigad. Tro mig, jag vet!
Det
finns ingen enkel lösning, om man inte har en massa pengar över och
kan anlita en städfirma, man måste helt enkelt hinna med allt. Och
det är inte lätt, det kan vara jättejobbigt.
Här
nedan så ser du hur jag har löst det för vår familj. Missförstå
mig inte, det blir ibland för mycket hemma hos oss också och det
känns jättejobbigt och man vet inte var man ska börja. Men det är
då man måste börja. Om man inte vet vart så spelar det ingen
roll. Bara börja någonstans. Allting kommer ordna sig.
Och
sanningen är att det viktigaste i livet är inte hur stökigt eller
prydligt man har det hemma. Det viktigaste är egentligen vad man gör
när man stökar ner! Hur roligt det var att baka pepparkakor med
barnen, trots att det är mjöl överallt nu. Eller hur inspirerande
det var att måla med fingerfärg med den minsta även om det nu är
färgfläckar i både kök och badrum. Man får inte glömma bort att
skapa minnen.
Känn
ingen press på att ditt hem måste vara i perfekt ordning konstant.
Det måste det inte, det finns ingen som har det så. Slappna av och
njut av att stöka!
Det
här schemat kommer nog att ändras i januari/februari eftersom vi
flyttar så så jag återkommer med ett nytt så fort vi gjort upp
ett nytt som vi provat och som funkar bra.
Så
återigen, för att hålla det så rent och prydligt som möjligt
hemma, och eftersom min kära sambo jobbar såpass mycket så har jag
gjort upp ett städschema.
- Den första delen är vad som ska göras i varje rum, varje dag. Det är smågrejer som inte tar särskilt lång tid. Ganska självklara saker kan de flesta tycka, men det är ändå skönt att ha det uppskrivet.Exempel: Bädda sängen, köra en diskmaskin.
- Den andra delen är vad som ska göras en gång i veckan och vilken dag det ska göras. En av dagarna är det ”månadssysslan” som ska göras så det ändras från vecka till vecka. (Läs nedan)Exempel: Tvätta, Dammsuga
- Den tredje och sista delen är vad som ska göras en till två gånger i månaden och vilken vecka i månaden det ska göras på.Exempel: Damma, moppa
För
vissa så är det här överkurs, men för mig och kanske för andra
som har lite dålig diciplin så kan det hjälpa att ha ett fast
schema för när saker ska göras.
Hoppas
att det kan hjälpa någon av er!
Lycka
till & ha en underbar dag!
***Jag
vill påpeka att jag inte är en expert och försöker inte alls
påstå att jag är det. Men jag har läst på och lyssnat på många
olika människors erfarenheter och tycker själv att jag är ganska
bra på sånt här.***
Städschema
Rum
|
Sysslor
Dagligen
|
Sovrum
|
-bädda
sängen
-plocka
undan kläder
-ordna
nattduksbord
|
Kök
|
-Töm
diskmaskin
-Torka
av ytor
-Fyll
diskmaskin
(-diska
ev grytor o dyl.)
|
Vardagsrum
|
-Plocka
ihop leksaker
-Torka
och snygga till soffbordet
-Ordna
soffan
|
Badrum
|
-Släng
ev skräp
-Torka
handfat
-ta
undan badbalja och leksaker
|
Oskars
rum
|
-Bädda
sängen
-Plocka
upp leksaker
Obs!
Oskar ska hjälpa till
|
Dag
|
Syssla
veckovis
|
Måndag
|
-månadens
syssla
|
Tisdag
|
-Dammsuga
|
Onsdag
|
-Städa
badrummet
|
Torsdag
|
-Städa
köket
|
Fredag
|
-Tvätta
kläder
|
Lördag
|
-Städa
vardagsrummet
|
Söndag
|
-Rensa
kylskåp, skafferi & skriv inköpslista
|
Vecka
|
Sysslor
månadsvis
|
1
|
-Dammtorka
& Damma
|
2
|
-Tvätta
sängkläder & handdukar
|
3
|
-Moppa
golv
|
4
|
-Tvätta
sängkläder & handdukar
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar